05-04-2015

Jan Ham - 8

Husselmansgoed 34 - zaterdag gesloten


Mijn naam is Jan Ham en ik werk graag met hout. En het liefst om  ' hout' vorm te geven in een meubelstuk.
Ik werk zonder vlak en diktebank en vrijwel uitsluitend  'zonder stekker'. Voor de meeste mensen
is niet duidelijk wat dit betekent. Dat heb ik ervaren tijdens een eerdere Atelierroute. Men ziet alleen het eindresultaat en dat wordt vergeleken met meubels die men in iedere meubelzaak kan kopen.Het hout op dikte, lengte en breedte brengen is ' een kunst op zich' en 80% van het werk. 

Ik werk alleen met traditionele verbindingen en laat deze meestal in het zicht.
Vaak zijn de eenvoudige werkstukken , het moeilijks te maken . Voor mij als Ambachtsman is het een uitdaging het ontwerp helder en eenvoudig  neer te zetten. En dit zodanig te maken dat het over 100 jaar nog staat.

Mijn werkstuk is een boekenstandaard. Dit is een remake uit Frankrijk.Uit de periode 1756-1765.
Het ontwerp is van de beroemde meubelmaker uit Frankrijk ,Andre-Jacob Roubo. 
Het is een scharnierend werkstuk en werd toendertijd gebruikt om een kleine bijbel er op te zetten.
Het bijzondere  is dat het uit 1 stuk hout gemaakt is. Als men de standaard ziet dan is het een gewoon, eenvoudig voorwerp. Gaat men dieper in op  hoe het werkt en hoe het gemaakt is, dan komt de schoonheid van het werkstuk tot uiting. Tot op heden is er niemand geweest die heeft doorgrond hoe de boekenstandaard gemaakt is.

janham5@icloud.com



Geen opmerkingen:

Een reactie posten