06-04-2015

Kees van de Reep - 22

Van Goltsteinstraat 9




In 2010 heb ik voor het eerst kennisgemaakt met beeldhouwen bij atelier Klein Beekhoven, Nijkerk. Na deze introductie is beeldhouwen mijn passie geworden. Soms werk ik intuïtief, naar aanleiding van de vorm van de steen of een idee dat bij me opkomt, maar meestal vanuit een vooraf gemaakt ontwerp (klei/was of tekening).

Het creatieve proces van het vormen van een beeld uit een steen intrigeert me, de lijnen en vormen die langzaam ontstaan, het aanpassen van het idee of ontwerp vanwege de vorm/mogelijkheden van de steen of om een breuk te voorkomen, of zelfs vanwege een breuk, dat alles maakt het beeldhouwen fascinerend.
Uiteindelijk is er aan het eind van het proces, na het polijsten, altijd weer de verrassing van de kleur en structuur.

Vooraf, en soms tijdens het vormen van het beeld, bepaal ik de titel van het beeld. Met de titel geef ik het beeld mijn lading, de ziel van het beeld. Ik hoop met mijn beelden en de bijbehorende titel bij de toeschouwer emotie/gedachten op te roepen. Maar het is ook mooi als de kijker er zijn/haar eigen lading aan geeft, want ook dat geeft aan dat het beeld iets "doet".

In 2013 ben ik gestopt met werken en zijn mijn beeldhouw activiteiten geïntensiveerd. In 2014/2015 heb beeldhouwlessen gevolgd bij Kees Verwey in Amersfoort en in 2016 ben ik gestart met beeldhouwlessen bij Jan van Hamersveld.

Per September 2016 ben ik gestart met de beeldhouw opleiding bij de Academie voor Schone Kunsten te Arendonk, België. Met die opleiding wil ik mijn beeldende/vormende kwaliteiten verbeteren. Een volgende en enerverende stap in mijn ontwikkeling als beeldhouwer.
In 2018 ben ik gestart als docent Beeldhouwen bij het Kreativiteitscentrum "de Brink" in Nijkerk.


kvdreep@hotmail.com
kavander.exto.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten