21-03-2012

Marlies van der Klugt - 15

Van Goltsteinstraat 2



Marlies van der Klugt (1953)

Na 32 jaar werkzaam te zijn geweest in het Voortgezet Onderwijs (HAVO- VWO) in Bussum als docente handvaardigheid , voelde ik sterk de behoefte om zelf beeldend aan de slag te gaan. Daarom gaf ik mijn baan op en sinds twee jaar ben ik zelfstandig aan het werk in ons eigen ateliertje aan huis.Ik werk momenteel vooral met klei en zachte steensoorten.Daarnaast houd ik me af en toe bezig met tekenen en schilderen.
Op Kreativiteitcentrum de Brink heb ik een paar jaar cursussen boetseren en keramiek aan volwassenen gegeven en ook aan mensen met een verstandelijke beperking.
Inmiddels begeleid ik  als invalkracht de creatieve groep van de Postkamer in Nijkerk bij het vervaardigen van hun producten, bestemd voor hun winkel.

Af en toe geef ik schilderworkshops, al dan niet in samenwerking met een coach, waarbij de doelgroepen vooral uit de sectoren onderwijs en zorg komen.
Het gaat hier dus vooral om schilderen als middel voor teambuilding , creativiteitsontwikkeling en zelfreflectie, of als invulling van een feestje.

Bij mijn eigen werk vormt de zichtbare waarneming het uitgangspunt, waarbij het zoeken naar abstrahering en stilering van mens en dier, met name vogels, me erg boeit.
Dikwijls zijn er contrasten tussen vloeiende en hoekige vormen in mijn werk te zien. Soms wordt een beeld of schilderij ook volledig abstract.
Omdat muziek maken ( blokfluit , piano en clavecimbel spelen) mijn grootste hobby is, ben ik gaan experimenteren met holle vormen van klei die klank voort kunnen brengen. Zo maak ik hoog en laag klinkende ocarina’s en andere kleifluiten, in bolvormen en in de vorm van vogels of andere dieren.  Deze fluiten kunnen een toonomvang hebben van ruim een octaaf.

m.vanderklugt@lijbrandt.nl

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten