13-04-2018

Carla's keramiek - 13

Kleterstraat 7



Sinds 1992 ben ik in de ban van klei. Begonnen met een cursus pottenbakken. Je begint met +/- 150 gram klei en leert op de draaischijf een potje te maken. Na een groot aantal lessen krijg je door wat draaien is en ga je verder met een vervolgcursus. Langzamerhand leer je wat klei is en wat je er allemaal mee kan doen. Het werd een passie. Naast het draaien van voorwerpen ben ik ook gaan boetseren.
Klei zien was klei aanraken en er iets mee willen doen.
Leuke kleine hebbedingetjes maken of een mooie schaal of vaas draaien. Het is een fijn product om mee te werken.
In 2004 nam mijn man een vreemd gevormde tak mee, onder het zand en kleine kruipende beestjes daarop. Deze tak is in de schuur gezet en vond hem terug in het voorjaar. Tak schoongemaakt, alle onhebbelijkheden ervan gehaald, schuren en kwam tot de ontdekking dat het heel leuk zou zijn combinatie te gaan maken met hout en keramiek. Een nieuwe passie erbij. Ik geniet ervan om met deze twee natuurproducten te werken en er een geheel van te maken.
Tegenwoordig liggen thuis de meest gekke vormen van stronken en takken, waar ik na het droogproces (dit kan maanden duren), het schoonmaken, schuren etc., flink in de weer ga om een leuke combinatie te creëren van klei en het hout. De kunst is, de klei zo te vormen op het hout, dat het na het droogproces gemakkelijk verwijderd kan worden om daarna te worden gebakken en te glazuren. De kleur van het glazuur voor de klei bepaal ik pas wanneer het houten object, nadat het volledig is bewerkt en in de olie is gezet. Het resultaat is altijd uniek.

Indien er vragen zijn over het keramiek, neem gerust contact op. Ik sta u graag te woord.
Carla van den Heuvel (0683190866)

c.vdheuvel2@chello.nl
www.folda.nl









Geen opmerkingen:

Een reactie posten